dobór urządzeń EIB

Problemy przy montażu oprzewodowania i urządzeń KNX / EIB.
ryciek
Posty: 1
Rejestracja: 27 wrz 2008, o 11:55

dobór urządzeń EIB

Post autor: ryciek » 27 wrz 2008, o 13:39

Witam,
Planuję sam sobie zrobić instalację EIB. Tzn. sam chciałbym dobrać i zamontować urządzenia, a programowanie to może już zlecę specjaliście. Z EIB miałem do czynienia tylko na studiach, także moja wiedza w tym kierunku jest prawie zerowa.
Rozpisałem sobie funkcje w jakie chciałbym wyposażyć mój domek:
1. sterownie oświetleniem - 37 obwodów włącz/wyłącz i 4 obwody ściemniane;
2. sterownie gniazdami - 3 gniazda;
3. sterowanie żaluzjami/roletami - 11 oddzielnych obwodów;
4. sterowanie bramą garażową i wjazdową;
5. sterowanie ogrzewaniem - 13 obwodów ogrzewania, 8 stref grzewczych;
6. zapalanie światła czujnikami ruchu/obecności - 5 czujników ruchu/obecności;
7. sterowanie poprzez 11 przycisków - 1 przycisk 5 krotny;1 przycisk 4 krotny;5x przycisków 3 krotnych; 4 przyciski 2 krotne;
8. komunikacja z alarmem - pokazywanie statusu otwartych 18 okien/drzwi i uzbrajanie alarmu;
9. sceny świetlne;

Teraz osprzęt:
ad 1. 3 x wyjście binarne 12 krotne 6A i jeden ściemniacz cztero kanałowy(150W/kanał);
ad 2. 1 x wyjście binarne 10 albo 16A 4 krotne (pod jedno wolne wyjście podłączę obwód świetlny);
ad 3. 3 x sterownik rolet 4 kanałowy na 230V;
ad 4. 1 x wyjście binarne 2 krotne 10 albo 16A;
ad 5. 13 x siłownik na 230V i 1 x wyjście binarne 8 krotne 6A;
ad 6. 5 x czujnik obecności/ruchu i 5 x port magistralny;
ad 7. 11 x przyciski ( z czego 8 będzie z termostatami) i 11 x port magistralny;
ad 8. 3 x wejście binarne 6 krotne 24V DC (nie wybrałem jeszcze alarmu, ale wstępnie założyłem napięcie 24DC) oraz 1 x wyjście binarne 1 krotne;
ad 9. 1 x moduł logiczny;
Dodatkowo: zasilacz 29V 320mA + jakiś UPS i moduł USB do komunikacji z komputerem;

Teraz moje pytania:
1. Czy mniej więcej dobrze dobrałem urządzenia? Czy o czymś zapomniałem, albo coś pomyliłem?
2. Chciałbym dobrać urządzenia co najmniej dwóch różnych firm, np. przyciski Berkera a reszta w zależności od cen różnych producentów. Czy są jakieś przeciwwskazania związane z mieszaniem urządzeń różnych firm?
3. Odnośnie doboru zasilacza. Wyczytałem, że pod zasilacz 160mA można podłączyć 32 urządzenia. Czy przycisk(czujka) i port liczone są jako jedno urządzenie czy dwa oddzielne? Czy jeżeli mam 30 urządzeń to lepiej zastosować zasilacz 320mA, czy można 160mA?
4. Co mógłbym jeszcze dołożyć do tego systemu, jednocześnie nie dokładając za wiele gotówki?
5. Czy lepiej jest stosować oddzielne termostaty czy te wbudowane w przyciski?

Za pomoc i wskazówki z góry dziękuję!
Rysiek

Nux
Posty: 3
Rejestracja: 15 wrz 2008, o 23:27

Re: dobór urządzeń EIB

Post autor: Nux » 28 wrz 2008, o 23:27

Moje trzy grosze:

Ad 3: Są też sterowniki rolet 8-kanałowe - może wyjść taniej kupić jeden x8 i jeden x4, trzeba by popatrzeć po cenach. Można też wziąć pod uwagę przy planowaniu okablowania, że niewykorzystany (dwunasty) obwód sterowania rolet może posłużyć za dwa obwody sterowania oświetleniem, które otrzymujemy jakby za friko przy okazji.

Ad 4: Do sterowania bramami nie musi być osobne urządzenie - wydaje mi się, że w większości bram sterowanie zachodzi na zasadzie chwilowego zwarcia obwodu sterującego - można obwód taki podpiąć w jednym urządzeniu obok obwodów oświetleniowych, np. łącząc wyjście 4-krotne z 2-krotnym w urządzenie 6-krotne, albo kupując 16-krotne zamiast 12-krotnego i 2-krotnego. Warto natomiast upewnić się, czy urządzenie oferuje funkcję czasowego zamknięcia obwodu (niezależnie od czasu przytrzymania przycisku zamknięcie obwodu np. na pół sekundy), chociaż po prawdzie to nie spotkałem się z urządzeniami wyjścia binarnego, które by nie miały takiej funkcji. Oczywiście obwód taki niezależnie od włączenia do EIB można połączyć równolegle z odbiornikiem sygnału pilota - wtedy można bramę zamykać pilotem lub przyciskiem. Jednak trzeba brać pod uwagę fakt, że w przypadku prostego równoległego połączenia EIB nie będzie nic wiedział o zamykaniu/otwieraniu bramy - może lepiej wprowadzić sygnał z pilota do jakiegoś wejścia binarnego - wtedy pilotowi będzie można przypisać np. otwarcie bramy z jednoczesnym oświetleniem podjazdu, jeżeli jest noc.

Ad 5: Piszesz o wyjściu binarnym 8-krotnym do sterowania ogrzewaniem - trzeba się zastanowić, czy nie warto tu zainwestować w specjalny sterownik do ogrzewania - jego program jest nieco inny, specjalnie przystosowany do obsługi siłowników. Na przykład taki sterownik potrafi otwierać siłownik na określony czas w zależności od wartości procentowej, jaką dostaje z termostatu (np. gdy dostaje wartość 50%, to automatycznie otwiera na 5 minut i zamyka na 5 minut, jeżeli zaprogramujemy mu 10-minutowy cykl pracy). Pewien niefart stanowi fakt, iż tego typu sterowniki są zwykle 6- albo 12-kanałowe, ale może są też inne, nie jestem pewien. Oczywiście termostat moze również sterować zwykłym wyjściem binarnym.

Ad 6: Jeżeli chodzi o czujki obecności, to można trochę zaoszczędzić, używając standardowych czujek z alarmu i przekazując sygnał z alarmu do EIB (dołożenie ekspandera do alarmu i wejść binarnych do EIB będzie zapewne tańsze niż zakup czujek EIB-owych z portami magistralnymi). Trzeba jednak pamietać, że w porównaniu z czujkami EIB-owymi funkcjonalność zwykłych czujek będzie dużo mniejsza (w EIB-owych mamy dodatkowe opcje konfiguracji, odczyt natężenia oświetlenia itp.), no i zawsze ciut większe będzie opóźnienie ich reagowania, bo sygnał musi najpierw przejść przez system alarmu, więc nie jest to idealne rozwiązanie.

Ad 7: Czy stosować oddzielne termostaty - to chyba tylko kwestia gustu. Zdaje się, że oddzielne są z "pokrętłem", natomiast wbudowane w przyciski mają ekranik LCD - osobiście uważam, że te wbudowane mają bardziej nowoczesny wygląd, no a przy tym umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji, takich jak np. aktualna temperatura, czy też w niektórych urządzeniach godzina (ale to chyba wymaga również dodatkowo zegara w instalacji podającego sygnał czasu). Na pewno warto zwrócić uwagę na miejsce zamontowania takiego termostatu - np. powieszenie go w pobliżu kominka może powodować, że zimą przy powoli stygnącym kominku będzie on jeszcze długo odcinał ogrzewanie pomieszczenia, a przy oknach będzie już się robiło zimno.
Kolejna sprawa - może warto dołożyć ze dwa przyciski "na zapas" - na pewno w trakcie użytkowania pojawią się pomysły na ich zagospodarowanie (np. jakimiś funkcjami centralnymi czy scenami świetlnymi). Inna alternatywa to zaopatrzenie się w uniwersalny sterownik typu Info-Display - co prawda przewijanie zaprogramowanych pozycji jest bardzo uciążliwe, ale ma on ich dostępnych kilkadziesiąt - więc zawsze można tam wrzucić co dusza zapragnie - np. rzadziej używane funkcje, takie jak oświetlenie ogrodu itp. (oczywiście o ile mamy w rozdzielnicy dostępne obwody do sterowania nimi, no ale dodatkowe sterowniki binarne zawsze można dokupić później w razie potrzeby, jeżeli jest okablowanie).

Ad 8: Nie wiem dokładnie, po co to wyjście binarne 1-krotne - może uda się wykorzystać np. dwunasty obwód ze sterowników rolet? (Sterowniki rolet można swobodnie programować, czy dane wyjście obsługuje rolety, czy po prostu działa jako przełącznik.)
Co do napięcia - w instrukcjach tych wejść binarnych 24V piszą, że one reagują sygnałem na napięcie np. od 8V do 42V, więc w sumie nie powinno mieć znaczenia, czy będziesz je sterować sygnałem 12V, czy 24V, czy nawet 10V.

Ad 9: Moduł logiczny - gorąco polecam. Tylko jedna uwaga: trzeba sprawdzić dokładnie program, jakim się go obsługuje (a są to inne programy niż ETS) - na pewno starszego typu urządzenia programowane przy pomocy programu "FMTool" i jego klonów mogą nie mieć możliwości komunikacji przez USB (po prostu w programie w opcjach komunikacji jest tylko wybór portu COM), więc może się okazać konieczne dokupienie dodatkowo interfejsu RS-232. Być może w nowszych urządzeniach nie ma tego problemu, nie wiem. Poza tym jeżeli nie zamierzasz tam nic dłubać samemu, to może instalator zaprogramuje wszystko swoim interfejsem, tylko że wtedy jakakolwiek zmiana programów logicznych (a czasem wymagają one wielokrotnego "dostrajania") będzie wymagała podłączenia takiego interfejsu. No a nie przewidziałeś go wśród urządzeń, więc dlatego zwracam na to uwagę. Z drugiej strony takie urządzenie (sam interfejs) jest na tyle mało istotne dla całego systemu, że nie musi ono być fabrycznie nowe, a na eBay-u używane można często dostać za kilkanaście euro. Oczywiście do zaprogramowania całej reszty urządzeń wystarczy interfejs USB.

Wydaje mi się, że nie ma przeciwwskazań do łączenia urządzeń różnych producentów (u mnie współpracują produkty pięciu firm), ale nie wiem, jakie są oficjalne zalecenia czy też co sugeruje praktyka - tu powinien się wypowiedzieć ktoś z większym doświadczeniem.

Co do zasilacza, to dokładnie nie wiem, jak to jest z tą liczbą urządzeń, ale raczej bym odżałował na co najmniej 320 mA - w sumie zasilacz jest najważniejszy w całym systemie, jak padnie, to już nic nie zadziała, więc lepiej go nie narażać nawet na graniczne obciążenia. Teoretycznie można zsumować podane w instrukcjach maksymalne wartości poboru energii poszczególnych urządzeń i na tej podstawie dobrać zasilacz, ale może lepiej zostawić zapas na ewentualną rozbudowę systemu?

Planując okablowanie warto oczywiście podciągnąć przewód EIB w kilka miejsc, nawet jeżeli na razie nie zamierzamy ich wykorzystywać - np. przy podłodze w garażu i w łazience do czujników zalania, na strych do podłączenia w przyszłości stacji pogodowej, do gniazd w miejscu, gdzie będzie stał komputer (do interfejsu USB) itp. Poza tym na pewno warto położyć jakieś nadmiarowe kable pomiędzy alarmem i rozdzielnicą EIB. Generalnie wykonanie odpowiedniej instalacji elektrycznej (sprowadzenie wszystkich obwodów do rozdzielnicy) pozwoli na łatwą rozbudowę systemu, no ale to jest chyba oczywiste.

Powodzenia i miłej zabawy!
Nux

ODPOWIEDZ