Rozdzielnia: jedna czy dwie

Problemy przy montażu oprzewodowania i urządzeń KNX / EIB.
medenes
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2008, o 12:25
Lokalizacja: Wlkp.
Kontakt:

Rozdzielnia: jedna czy dwie

Post autor: medenes » 17 wrz 2009, o 12:05

Witam grono!

Jestem na etapie planowania instalacji w swoim domku ok 150m.kw. Będzie to parter z poddaszem użytkowym.
Jestem elektronikiem, programistą. W obu uczestniczę zarówno zawodowo jak i hobbystycznie. W EIB jednak mam nadal zerowe doświadczenie. Myślę jednak, że z pomocą kolegów poradzę sobie z zaprojektowaniem instalacji.
Na forum pojawiały się już pytania odnośnie szaf, przewodów itd. Mnie natomiast nurtuje jedno pytanie. Zastanawiam się, czy zastosować jedną szafę rozdzielczą i tam sprowadzić wszelkie przewody, czy rozdzielić na dwie. Jedna na parterze, główna, oraz dodatkowa na piętrze i tutaj wylądowały by wszystkie przewody z tego piętra. Pomijam koszt szafy oraz mniejszej ilości kabli. Myślę, że w całości inwestycji będzie to niezauważalne. Plusem jest niewątpliwie mniejsza ilość kabli przechodzących przez strop. Można zastosować też dodatkowe zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe tylko dla tego piętra. Jak coś padnie to tylko na górze. Nie ma ciemności w całym domu.
Chciałbym zapytać praktyków, jak Wy to robicie. Inna sprawa, to jak powinna być zasilana taka dodatkowa szafa. Czy powinien być dokupiony dodatkowy zasilacz systemowy do obsługi tej części, czy szafa taka może być zasilana z przewodu magistralnego?
Drugi temat. Podobny. Rozdzielacz CO w jednej szafie czy w dwóch? W jednym i drugim rozwiazaniu ilość zastosowanych aktorów i sterowników pozostaje taka sama. Dochodzą tylko rozdzielacz i szafka. Plus dokładnie ten sam. Mniej przewodów idzie na gore. A będzie tam 5 obwodów grzewczych. Moze tylko tylko 2 strefy.

Proszę o opinie.
Pozdrawiam serdecznie
Tomasz (medeneś) Medenecki

Lucius
Posty: 162
Rejestracja: 18 sty 2009, o 23:21
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Rozdzielnia: jedna czy dwie